Talisman Magia i Miecz - gra planszowa (Galakta)

  • Talisman: Magia i Miecz
  • Talisman: Magia i Miecz Producent Galakta
  • Talisman: Magia i Miecz Wersja polska
  • Talisman: Magia i Miecz Instrukcja po polsku
  • Talisman: Magia i Miecz Minimalna ilość graczy 2
  • Talisman: Magia i Miecz Maksymalna ilość graczy 6
  • Talisman: Magia i Miecz Minimalny wiek graczy 13 lat
  • Talisman: Magia i Miecz
  • Talisman: Magia i Miecz Stan nowy
  • Ilość graczy:2-6 graczy
  • Minimalny wiek: od 13 lat
  • Czas gry:1,5 godz.
  • świetna gra na początek przygody z grami planszowymi
  • obowiązkowa pozycja dla fanów high fantasy
  • odpowiednia dla 1-6 graczy w wieku 13 lat i starszych, również dla dorosłych
  • klimat "lochów i smoków" z rozgrywką trwającą ok. 2 godziny
Cena katalogowa: 239,75 zł
Cena promocyjna: 197,60 zł + wysyłka 8,99 zł
Oszczędzasz: 34.27 zł

Dostarczymy w 2 dni robocze
Pozostało kilkanaście szt.

W magazynie, wysyłka w ciągu 24 godzin

Opis
Dane techniczne

Talisman: Magia i Miecz to planszowa gra przygodowa osadzona w świecie fantasy, która zabierze Cię w podróż przez świat magii, potworów i smoków, w przygodę, której celem jest odzyskanie starożytnego artefaktu, Korony Władzy.

Na czas gry zostaniesz bohaterem Krain: wojownikiem, złodziejem, magiem, krasnoludem, trollem lub innym spośród 14 proponowanych Poszukiwaczy. Musisz wyruszyć z pogrążających się w chaosie Krain Zewnętrznych i dostać się do przerażającej Doliny Ognia, gdzie dawno temu ukryto Koronę. Dostać się tam możesz tylko posiadając potężny Talizman i to jego musisz zdobyć przede wszystkim.

Na swojej drodze napotkasz groźnych przeciwników, śmiertelne pułapki, potwory, ale też, jeśli los pozwoli, odnajdziesz przydatne przedmioty i broń, a także spotkasz przyjaciół i sprzymierzeńców. Pamiętaj jednak, że posiadacz Korony może być tylko jeden...

Talisman przeznaczony jest dla 1-6 graczy w wieku od 13 lat, a rozgrywka zajmuje około 2 godzin. Sprawdzi się zarówno wśród przyjaciół, jak i w gronie rodzinnym. Instrukcja z zasadami gry ma 26 stron, ale większość zajmują ilustracje i w praktyce około 20 minut lektury wystarcza do rozpoczęcia gry, a jeśli wśród grających jest osoba, która już poznała reguły, można uczyć się w trakcie.

Instrukcja zawiera też alternatywne zakończenia oraz modyfikacje pozwalające na grę solo oraz na skrócenie czasu gry o połowę (pomija się wtedy etap "ekspowania" i gracze rozpoczynają przygodę z postaciami na tyle silnymi, by od razu wejść do Krain Wewnętrznych).

Oferowana tu wersja to tzw. "podstawa", czyli samodzielna gra, zawierająca wszystkie elementy niezbędne do zabawy, a którą w przyszłości można rozbudowywać o liczne rozszerzenia.

Talisman Magia i Miecz - jak grać?

Podobnie jak w grach fantasy RPG, do których Talisman wyraźnie nawiązuje, w grze ważne jest budowanie postaci, zdobywanie wiedzy i mocy koniecznej do pokonania strażników czyhających na drodze do Doliny Ognia, a los rozstrzygany jest rzutem jedną lub dwiema kostkami. Podczas gry zbieramy (lub tracimy) punkty siły, życia i mocy, by sprostać  zadaniom, jakie nas czekają. Na szczęście niewiele jest liczenia statystyk, za to dużo emocji i zabawy. 

Podczas każdej rundy losujemy karty z talii Przygód, w której znajdują się wydarzenia, przedmioty, przeciwnicy, a czasem też sprzymierzeńcy, na jakich natkniemy się podczas wędrówki.

W każdej turze gracz przesuwa swoją postać na planszy o tyle pól, ile oczek wyrzuci na kostce, a następnie bierze udział w wydarzeniach wynikających z opisu pola i wylosowanych kart Przygód. Gracze próbują przedostać się do Krainy Wewnętrznej i przed innymi dotrzeć do Korony Władzy.

W grze gromadzimy też przedmioty, takie jak broń, magiczne artefakty, a także przyjaciół, z których wprawdzie nie tworzymy drużyny, ale towarzyszą nam i mogą pomóc w trudnych sytuacjach. Do dyspozycji mamy 28 kart Ekwipunku, przy czym unieść możemy tylko ograniczoną liczbę przedmiotów (chyba, że podróżujemy z jucznym zwierzęciem), 24 karty Zaklęć oraz 4 karty Talizmanów.

Więcej możesz dowiedzieć się z instrukcji zamieszczonej na stronie producenta.

Zasady gry Talisman Magia i Miecz

Przede wszystkim potrzebne będzie miejsce. Plansza podstawowej wersji wraz z leżącymi obok kartami zajmuje duży stół lub spory fragment podłogi.

Jak widać, plansza podzielona jest na trzy Krainy: Zewnętrzną, środkową i Wewnętrzną, w której odnaleźć można upragnioną Koronę Władzy. Grę rozpoczynamy oczywiście w Krainie Zewnętrznej i tam budujemy moc i zdolności naszej postaci.

Zaczynamy od wylosowania (lub, jeśli ktoś woli, wybrania), w którego Poszukiwacza wcieli się każdy z uczestników. W zależności od punktów na karcie postaci dobieramy odpowiednią początkową ilość żetonów Siły, Mocy, Życia, 1 sztukę złota, a także żetony Losu.  Jeżeli karta Poszukiwacza wyszczególnia jakieś przedmioty, dobieramy je z talii Ekwipunku. Na karcie jest zapisane pole startowe danego Poszukiwacza i tam go umieszczamy.

Każdy z Poszukiwaczy zaczyna grę jako postać Dobra, Zła lub Neutralna. W trakcie wyprawy może się to zmienić i wówczas oznacza się to specjalną kartą Charakteru.

Talie Przygód i Zaklęć tasujemy i umieszczamy na stole jako zakryte. Talie Ekwipunku i Talismanów umieszczamy jako odsłonięte.

Gra toczy się w rundach, a Poszukiwacze wędrują po planszy, przesuwając swoje figurki o tyle pól, ile oczek wyrzucą na kostce. Po każdym przemieszczeniu figurki następuje Spotkanie, opisane na obszarze, na którym się znalazła. Większość z nich polega na wylosowaniu karty z talii Przygód i wykonaniu zadań na niej przedstawionych. Może to być starcie z niebezpiecznym przeciwnikiem, ale czasem też spotkanie z życzliwym czarodziejem lub odnalezienie niezwykłego przedmiotu… 

Wynik starć i innych zdarzeń losowych ustala się za pomocą rzutu kostką, według reguł opisanych na karcie Przygody. Z większością przeciwników walczy się przy użyciu Siły, jednak niektóre zjawy i upiory walczą przy użyciu sił psychicznych i wtedy walkę rozstrzygają posiadane punkty Mocy, zmodyfikowane o wynik rzutu kostką. Gdyby wypadł niepomyślnie, można jednorazowo wydać żeton Losu, zyskując możliwość powtórzenia nieudanego rzutu.

W miarę zyskiwania siły i mocy można przechodzić do Krainy środkowej, a następnie do Wewnętrznej, gdzie ukryta jest Korona Władzy. Według klasycznych zasad, zwycięzcą zostaje ten Poszukiwacz, który jako jedyny pozostanie żywy na planszy. Możliwe są też alternatywne zakończenia, np. zwycięża ten Poszukiwacz, który jako pierwszy dotrze do Korony Władzy. Instrukcja podaje też szereg alternatywnych zasad gry, przydatnych np. gdybyśmy chcieli skrócić rozgrywkę do godziny (pełna gra potrafi trwać 2-4 godziny, w zależności od liczby graczy).

Najczęściej zadawane pytania

Czy można grać solo?

Tak, jak najbardziej, można grać zarówno pojedyńczym Poszukiwaczem, jak i - przy pewnej dozie fantazji - całą drużyną, a warunkiem zwycięstwa będzie wówczas samo dotarcie do Korony Władzy.

Czy można grać w 2 osoby?

Tak, Talisman jest przeznaczony dla 1-6 osób, a gra w 2 osoby jest emocjonująca, wciągająca i pozwala w pełni zanurzyć się w fantastycznym świecie. Z naszych doświadczeń wynika, że kiedy przy stole zgromadzi się 3-6 osób, gra nabiera innego charakteru i najciekawsze rzeczy dzieją się wtedy ponad planszą :-)

Jaka jest "regrywalność" Talismanu?

To bardzo subiektywna sprawa, my uważamy, że wysoka. Talisman: Magia i Miecz w wersji podstawowej to gra bardzo losowa, więc z jednej strony każda rozgrywka jest niepowtarzalna, a z drugiej trudno o strategie, które sprawdzałyby się za każdym razem. To gra, do której wraca się regularnie, a kiedy zna się już na pamięć wszystkie karty Przygód, można rozbudować ją o kilkanaście dodatków, które odświeżają grę, a czasem zupełnie zmieniają jej charakter.

Czy rozszerzenia trzeba kupować w określonej kolejności?

W zasadzie nie, jednak są wyjątki. Dodatki Zapomniane Krainy i Kraina Odmętów wymagają posiadania wcześniej Miasta i Podziemi. Z kolei "Podziemia", podobnie jak "Góry", lepiej zakupić, kiedy posiada się już "Miasto".

Jakie rozszerzenie najlepiej kupić jako pierwsze?

Na początek polecamy "Żniwiarza" lub "Wilkołaka", które za niewielką cenę dodają nowych Poszukiwaczy i niemal drugie tyle kart Przygód, oraz "Miasto", rozbudowujące pojedyńcze pole Miasta z wersji podstawowej do dużej dostawianej do narożnika planszy. Dobrym wyborem wg nas są też "Smoki" i "Kraina Ognia".

Nie znam gier planszowych, czy poradzę sobie z Talismanem?

Zdecydowanie tak! Talisman mechaniką mocno przypomina Monopoly i uważamy, że stanowi doskonałą propozycję dla początkujących, o ile tylko lubią świat fantasy.

Jakie są gry podobne do Talisman: Magia i Miecz?

Dla młodszych graczy przeznaczona jest wersja "Talisman: Legendarne opowieści", nastawiona na drużynową współpracę i rekomendowana już od 8 lat. A do oryginalnej gry bardzo podobny jest Runebound, zarówno pod względem mechaniki, jak i graficznym. Jeżeli wolisz skupić się bardziej na celu misji i odkrywaniu fabuły, niż na interakcji z pozostałymi graczami, do tego preferujesz grę w 2 osoby i nie pokonałeś jeszcze smoka, Runebound może być dla Ciebie propozycją godną rozważenia.

Talisman: Magia i Miecz - zawartość pudełka

  • rozkładana plansza
  • 104 karty Przygód
  • 24 karty Zaklęć
  • 28 kart Ekwipunku
  • 4 karty Talismanów
  • 4 karty Charakteru
  • 14 figurkek Poszukiwaczy wraz z kartami
  • 4 figurki Ropuch wraz z kartami
  • 6 kości sześciościennych
  • 40 żetonów Siły
  • 40 żetonów Mocy
  • 40 żetonów Życia
  • 36 żetonów Losu
  • 30 sztuk złota
  • instrukcja

Dodatki i rozszerzenia do Talismanu

Powyższe zasady i sposób rozgrywki dotyczą wersji podstawowej gry. Galakta wydała również liczne rozszerzenia, stanowiące uzupełnienie podstawy o alternatywne zakończenia, nowe karty Przygód, nowe plansze (czasem w formie narożnika dodawanego do planszy podstawowej), dodatkowych Poszukiwaczy wraz z figurkami, a czasem zupełnie nowe zasady zmieniające przebieg rozgrywki.

Dane techniczne

Wersja językowa Polska (PL)
Wymiary pudełka 30.00 cm x 30.00 cm x 7.50 cm
Waga 1.90 kg
Wydawca Galakta

Talisman: Magia i Miecz - opinie Kupujących

Dodatki i rozszerzenia:

Te planszówki mogą Cię zainteresować: