Gry planszowe dla 12-latka

Gry

Wiek

Minimalna liczba graczy

Cena

O ile znalezienie dobrej planszówki dla kilkuletniego dziecka nie jest specjalnie trudne, to dobranie odpowiedniej gry na prezent dla dwunastolatka potrafi być zadaniem całkiem skomplikowanym i wielkie znaczenie mają indywidualne zainteresowania i preferencje. Na dodatek często jeszcze zderzyć się można z poglądem, jakoby „planszówki były dla małych dzieci”, a nie dla poważnej, dwunastoletniej osoby :-) Tak oczywiście nie jest, nowoczesne gry planszowe z powodzeniem rywalizują atrakcyjnością z komputerowymi. Coraz częściej bywa też tak, że właśnie na podstawie hitowych planszówek wydaje się wersje na PC i konsole.

Gra planszowa na prezent dla dwunastolatka to doskonały pomysł, ponieważ:

  • gry planszowe odciągają od wszechobecnych ekranów, zwłaszcza smartfona
  • gry planszowe integrują i budują relacje między ludźmi
  • gry planszowe rozwijają intelekt i zdolności przewidywania

Idealnie byłoby dopasować grę do konkretnych upodobań, na przykład:

1. Terraformacja Marsa (sci-fi)

Jako prezes jednej z wielkich światowych korporacji gracz przystępuje do epokowego projektu: sztucznego przekształcenia klimatu Marsa tak, aby był odpowiedni dla życia ludzi, zwierząt i roślin. Gra zawiera pokaźny, choć nie przytłaczający, ładunek prawdziwej wiedzy z zakresu fizyki, biologii i chemii, a podejmowane w niej przedsięwzięcia są wprawdzie futurystyczne, ale oparte (w większości) na naukowych podstawach. Grę możesz kupić tutaj.

2. Na Skrzydłach (przyrodniczo-ekonomiczna)

Gra spodoba się każdemu miłośnikowi przyrody, a zwłaszcza ornitologom-amatorom. Oprócz ciekawej rozgrywki gra zawiera solidną porcję wiedzy o licznych gatunkach ptaków. Mechanika jest bardzo podobna do wymienionej powyżej „Terraformacji Marsa”. Grę możesz kupić tutaj.

3. Boso przez świat (podróżniczo…. ekonomiczna?)

Ta planszówka będzie idealną grą dla fanów Wojciecha Cejrowskiego i jego rewelacyjnej serii podróżniczej o tym samym tytule. A ponieważ na załączonych kartach jest pełno komentarzy i dopisków autora, dotyczących podróży przez egzotyczne kraje, gra staje się jakby uzupełnieniem odcinków serii.

Częściej jednak zdarza się tak, że trzeba dobrać odpowiedni prezent, a nie jesteśmy pewni, czym obdarowany dwunastolatek interesuje się w danej chwili, a już zupełnie – czym zainteresuje się za miesiąc lub dwa. Znamy to z własnego doświadczenia, a poniżej zebraliśmy propozycje tzw. pewniaków, czyli gier, które w tej grupie wiekowej odpowiadają niemal każdemu:

1. Catan – strategiczno – ekonomiczna.

Co można napisać o grze, która pobiła słynne Monopoly pod względem sprzedanych egzemplarzy? Tą grę trzeba mieć, szczególnie, że, jak mało która inna planszówka, rozwija talent, który można określić jako przedsiębiorczość. Wygrana zależy w większym stopniu od negocjacji i handlu pomiędzy graczami, niż od rzutów kostką. Jednocześnie zasady są proste, a rozgrywka rozsądnie krótka (30 min, po czym ma się chęć na powtórkę). Grę możesz kupić tutaj.

2. Gry z serii Azul (Azul, Letni Pawilon oraz Witraże Sintry) – logiczne.

Piękne wizualnie i wymagające planowania z wyprzedzeniem - może nie tak jak w szachach, ale jednak. Od lat na listach bestsellerów. Gry możesz kupić tutaj.

3. Wsiąść do pociągu: Europa - ekonomiczna.

Naszym zdaniem najbardziej udana gra z całej serii „Ticket to Ride”. Doskonała nawet przy dwuosobowej rozgrywce. Grę możesz kupić tutaj.

4. Talisman: Magia i Miecz – high fantasy.

W zasadzie wydawca ustanowił minimalny wiek 13 lat, ale to raczej sugestia niż warunek, a wymieniamy ją, ponieważ jest po prostu świetna – zwłaszcza dla tych, którzy znają tylko Monopoly, a chcieliby wejść w świat bardziej nowoczesnych planszówek. Gra zawiera sporo walk z duchami, potworami, smokami i złą magią, a także – pod sam koniec – sporo okazji do negatywnej interakcji, więc dla jednych będzie odpowiednia, a dla innych niewskazana. Grę możesz kupić tutaj.

5. Dixit

Dixit to gra, której nie sposób skategoryzować. Może być równie dobrze niezobowiązującą rozrywką lub narzędziem treningowym i terapeutycznym. Aby dobrze się bawić, trzeba uruchomić wyobraźnię, puścić wodze fantazji i swobodnie dobierać skojarzenia do obrazów widniejących na kartach. Trudno to nazwać, ale jedno jest pewne: gra jest wciągająca, powoduje, że uczestnicy poznają się lepiej, sprawniej się komunikują ze sobą i stają się bardziej otwarci. Najlepiej gra się w gronie rodzinnym lub wśród przyjaciół. Grę Dixit możesz kupić tutaj.

6. Dobble

Dobble jest grą pasującą do każdej grupy wiekowej i każdej sytuacji. Zasady tłumaczy się w minutę, gra się szybko i dynamicznie, a pudełko jest tak małe, że można je zabrać wszędzie. Aby wygrać, trzeba być spostrzegawczym i szybkim, ponieważ punkt zdobywa ten, kto pierwszy znajdzie symbol występujący na dwóch okrągłych kartach i głośno wypowie jego nazwę. Proste, a jakie emocjonujące! Dobble możesz kupić tutaj.

Kryteria, jakie stosujemy przy dobieraniu gier planszowych dla 12-latków

  • Oznaczenie wiekowe producenta. Jak zawsze, jest to raczej wskazówka niż kategoryczne rozgraniczenie.
  • Nasza opinia. W tej grupie wiekowej nie proponujemy gier, których akcja toczy się wokół spraw kryminalnych, przemocy ani wulgaryzmów. Zresztą – w ogóle unikamy takich gier w ofercie. Za to odpowiednią dozę rywalizacji uważamy za atrakcyjną i wskazaną, a nawet dopuszczamy nieco negatywnej interakcji, w takim zakresie, aby stanowiła tylko przyprawę do rozgrywki – absolutnie nie dopuszczamy możliwości, by uczestnicy wstali od gry skłóceni.
  • Stopień zaawansowania. Gry z grupy tzw. zaawansowanych generalnie – poza wyjątkami – odkładamy na późniejsze lata. Podobnie wszystkie te, które wymagają wielogodzinnej nauki z obszernej instrukcji. Dwunastolatek sobie z tym poradzi, ale trudno mu będzie zagrać w taką grę z kolegami lub z rodzicami.