Azul: Letni Pawilon

  • Azul: Letni Pawilon
  • Azul: Letni Pawilon Producent Lacerta
  • Azul: Letni Pawilon Wersja polska
  • Azul: Letni Pawilon Instrukcja po polsku
  • Azul: Letni Pawilon Minimalna ilość graczy 2
  • Azul: Letni Pawilon Maksymalna ilość graczy 4
  • Azul: Letni Pawilon Minimalny wiek graczy 8 lat
  • Azul: Letni Pawilon
  • Azul: Letni Pawilon Stan nowy
  • Azul: Letni Pawilon EAN 5908445421846
  • Azul: Letni Pawilon
  • Azul: Letni Pawilon
  • Azul: Letni Pawilon
  • Azul: Letni Pawilon
  • Ilość graczy:2-4 graczy
  • Minimalny wiek: od 8 lat
  • Czas gry:45 min.
  • uaktywni Twoje szare komórki w podobny sposób, jak robią to szachy
  • skłoni do myślenia, planowania i odgadywania intencji oponentów
  • zachwyci kolorami i jakością wykonania
  • wystarczy 45 minut, by rozegrać partię
Cena katalogowa: 229,92 zł
Cena promocyjna: 169,97 zł + wysyłka 8,99 zł
Oszczędzasz: 48.74 zł

W magazynie, wysyłka w ciągu 24 godzin

Opis
Dane techniczne

Azul: Letni pawilon to trzecia odsłona (po Azul i Witraże Sintry) bestsellerowej gry logicznej przeznaczonej dla 2-4 osób w wieku od 8 lat. W opinii wielu graczy jest to najlepsza planszówka z całej serii i doskonała gra rodzinna.

Król Manuel I był zadowolony z Twojej pracy przy dekorowaniu pałacu w Evorze. Jeszcze bardziej podobały mu się barwne witraże Sintry, dlatego otrzymujesz kolejne zlecenie: użyj swoich talentów by ozdobić w podobny sposób Letni Pawilon, dla uhonorowania członków portugalskiej królewskiej rodziny.

Jak zawsze, król nie zostawia wszystkiego w jednych tylko rękach. Konkurować będziesz z innymi artystami, a królewską nagrodę zdobędzie ten, kto wypełni zadanie najlepiej – i najszybciej.

Nowa, jeszcze lepsza odsłona serii

Mechanika gry jest bardzo podobna do pierwszego Azul. W „Letnim Pawilonie” również będziemy pobierać barwne azulejos, czyli ceramiczne kafelki, z warsztatów dostawców, składować je we własnej pracowni i przenosić do Pawilonu. Zasady zostały jednak lekko zmodyfikowane i odświeżone by jeszcze bardziej podnieść walory strategiczne i „grywalność”, która w pierwszej grze serii była już bardzo wysoka. Najważniejszą zmianą jest ustalenie czasu rozgrywki na 6 rund (razem około 30-45 minut) i dodanie koncepcji „koloru atutowego”, innego w każdej rundzie i pozwalającego na użycie płytek w tym kolorze w zastępstwie innych kolorów. Drobne zmiany, ale zmusza do uważniejszego planowania strategii z korzyścią dla gry.

 

Azul Letni Pawilon - zawartość pudełka

Wszystkie elementy gry "Azul: Letni Pawilon"są bardzo ładnie zapakowane, wszytko ma swoje miejsce. Główne elementy kartonowe czyli pudełko i plansze graczy, wydają się być niezniszczalne i są wykonane z ogromną precyzją, zarówno jeśli chodzi o nadruk, jak wymiary (wieczko spasowane ze spodem z dokładnością ułamka milimetra!). Wszystkie elementy, poza dwoma wyjątkami, sprawiają miłe wrażenie solidności i ciężkości, aż przyjemnie się je bierze do ręki.

Przydatny jest plastikowy insert z wytłoczonym logo "Azul", który pozwala na wygodne estetyczne przechowywanie woreczka z kafelkami i dodatkowych żetonów w pobliżu toczącej się rozgrywki.

Plansza centralna (punktacyjna)

Pięknie zaprojektowana, zawierająca pola punktowe od 1 do 80, oznaczenia kolejnych rund oraz pole magazynu "bonusowych" kafelków. To połączenie w praktyce może nie jest najlepsze, bo łatwo - sięgając do magazynu - postrącać znaczniki punktów. Jest to też najsłabszy element gry, przy czym nadal jest bardzo OK, a mówiąc "najsłabszy" mamy na myśli porównanie z całością, która trzyma naprawdę rewelacyjny poziom. Gdyby była wykonana z takiego samego materiału, jak planszetki graczy, nie byłoby o czym mówić. Jednak wykonanie z 1mm tektury rodzi pewne obawy o trwałość - jakkolwiek nasz egzemplarz po co najmniej kilkudziesięciu sesjach (bo gra, do której wraca się z przyjemnością) nadal ma się dobrze.

Jeszcze jedno. W grze jest możliwe osiągnięcie więcej niż 80 punktów, tymczasem na planszy punktacyjnej na tej liczbie kończy się skala. Co wtedy? Sytuację rozwiązują dodatkowe żetony "80-ki", które pobieramy i umieszczamy na planszy, na której jeszcze raz przechodzimy tor punktowy zaczynając od jedynki.

Planszetki graczy

Zdecydowanie najpiękniejszy motyw w grze - to właśnie on widnieje na froncie pudełka. Każda z czterech planszetek odwzorowuje posadzkę Pawilonu i zawiera rysunek siedmiu gwiazd. Na nich właśnie każdy z graczy będzie podczas rozgrywki układać kolorowe kafelki. Planszetki są wykonane ze wspomnianej wcześniej "niezniszczalnej" tektury.

Na każdej planszetce pośrodku górnego brzegu widnieje kółko w kolorze oznaczającym kolor gracza; w tych samych kolorach są drewniane żetony do oznaczania punktów.

Planszetki są dwustronne, ponieważ instrukcja przewiduje dwie wersje zasad. Do podstawowej wersji używamy strony z pokolorowanymi gwiazdami.

Woreczek z elementami mozaiki

Lniany woreczek służy nie tylko do przechowywania tej ilości kafelków, ale przede wszystkim - do ich losowania. Zanurzamy dłoń w woreczku, nie widząc, co chwytamy- i już. Wszystkie kafelki są identyczne w dotyku, chyba, że ktoś ma specjalne moce :-)

Kafelki

Jeszcze więcej kafelków azulejos! Tym razem aż 132 szt., czyli o 32 więcej, niż w poprzednich odsłonach. Kafelki występują w sześciu kolorach, niektóre z nadrukowanym deseniem, i są wykonane w podobny sposób i z podobnego surowca, co w pierwszej grze Azul. Nie jesteśmy pewni, z jakiego tworzywa zostały wyprodukowane, ale do złudzenia - również wagą - przypominają ceramiczne mozaikowe płytki.

Żetony (planszetki) warsztatów

Okrągłe planszetki są bogato zdobione i przypominają mozaikowe stoliki. W grze kładziemy zawsze na stole dwa razy tyle planszetek, ilu jest graczy, plus jedną więcej. W pudełku planszetek jest dziewięć i od razy zadaliśmy sobie pytanie: jak daleko można grę przeskalować dysponując np. dwoma egzemplarzami Letniego Pawilonu? Nie próbowaliśmy, ale teoretycznie jest to możliwe, by w jednej rozgrywce wzięło udział więcej niż cztery osoby (pozostaje jeszcze kwestia kolorów pionków graczy, ale to detal). Czy praktyczne? Niekoniecznie, czas oczekiwania każdego z graczy na swoją kolejkę przekroczyłby pewnie rozsądne granice i wygodniej byłoby grać dwie gry równocześnie, a potem porównać punkty lub grać dodatkowy finał pomiędzy zwycięzcami.

Wieża

W porównaniu z delikatną wieżą z Witraży Sintry, tu mamy porządną wieżę z grubego kartonu. Wiemy, że istnieją wersje z plastikowym insertem jako podstawą, w naszej jednak wzmocnieniem jest tylko naklejka, którą zabezpieczamy spód wieży. To jednak w zupełności wystarcza. Wieża służy do gromadzenia odrzuconych podczas gry azulejos i przy okazji bardzo ułatwia wsypanie ich na powrót do woreczka po zakończeniu zabawy.

Instrukcja

Co do instrukcji mamy mieszane odczucia. Jest pięknie zaprojektowana, szczegółowa tam gdzie trzeba, minimalistyczna w innych miejscach, a zasady gry wyjaśnia na zaledwie pięciu stronach. Z pewnością spełnia swoją rolę, kiedy podczas sesji trafiamy na jakąś niejasność. Innymi słowy, doskonale opisuje zasady gry tym, którzy je już znają...

W naszym odczuciu znacznie gorzej radzi sobie z zadaniem wyjaśnienia reguł nowym graczom. Z tego powodu podjęliśmy próbę opisania tych zasad i przebiegu gry własnymi słowami i znacznie obszerniej.

Przygotowanie do rozgrywki

Przygotowanie do gry w "Letnim Pawilonie" wygląda bardzo podobnie, jak w poprzednich częściach serii Azul i jeśli graliście w którąkolwiek z nich, nie sprawi żadnego kłopotu.

Najważniejszą strefą gry są planszetki warsztatów dostawców, które układamy w okrąg pośrodku stołu. Ilość planszetek zależy od ilości graczy i - odpowiednio - dla 4 graczy układamy 9 warsztatów, dla 3 graczy 7 warsztatów, a w przypadku gry dwuosobowej 5 warsztatów. Pośrodku utworzonego przez warsztaty okręgu znajdować się będzie środek pola gry - o tym powiemy później.

Planszę główną gry umieszczamy tuż obok okręgu z warsztatami lub w innym miejscu łatwo dostępnym dla wszystkich grających. Pomiędzy planszą główną a warsztatami - albo w innym dogodnym miejscu - postaw wieżę.

Każdy z graczy wybiera kolor i otrzymuje własną planszetkę pawilonu, z wybranym kolorem oznaczonym na jej brzegu, pomiędzy gwiazdami czerwoną i pomarańczową. Dobiera też znacznik punktacji w tym samym kolorze i umieszcza go na pozycji 5 tablicy punktacji na głównej planszy gry.

Większy, okrągły znacznik ruchu jest wspólny dla wszystkich graczy i umieszcza się go na planszy głównej w miejscu oznaczonym Runda 1. Jak widzimy, dla każdej rundy przyporządkowany jest kolor atutowy - w pierwszej rundzie jest to fiolet.

Włóż wszystkie 132 barwne kafelki do woreczka (ale pozostaw na zewnątrz pojedyńczy biały, on będzie miał inne zadanie), potrząśnij i wylosuj 10 kafelków, które umieścisz w przypadkowej kolejności w wyznaczonych miejscach planszy centralnej - będzie to magazyn, a umieszczone dziesięć kafelków będzie służyło jako bonusowe.

Aby gra mogła się rozpocząć, pozostało tylko umieścić żeton gracza rozpoczynającego (biały kafelek z namalowaną jedynką) w środku pola gry, czyli w centrum okręgu warsztatów. Cała reszta, czyli żetony punktacji, nieużywane plansze etc., niech będzie dostępna w pobliżu, najlepiej w pudełku z grą.

Wszystko gotowe, zaczynamy...

Co jest naszym zadaniem?

Zwycięża ten gracz, który po przeprowadzeniu punktacji końcowej, po zakończeniu szóstej rundy, uzyskał najwięcej punktów. Ilość punktów zebrana przez każdego z uczestników odwzorowywana jest na bieżąco na tablicy punktacji na planszy głównej.

Zasady i przebieg gry

Gra podzielona jest na sześć takich samych rund, a do każdej rundy przypisany jest inny kolor atutowy. Jest to najważniejsza różnica w stosunku do pozostałych gier serii, zupełnie zmieniająca charakter rozrywki i zapamiętajcie od razu, że wiedza, jaki kolor w danej rundzie jest atutowy - a jeszcze bardziej, jaki kolor będzie miał ten status w następnej - jest absolutnie kluczowa. Kafelki w kolorze atutowym można bowiem kłaść zamiast kafelków o dowolnym innym kolorze. Są oczywiście ograniczenia, ale o tym później.

Rozpoczyna zawsze najmłodszy gracz, a kolejność pozostałych wyznacza się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, innymi słowy: jako następna rusza się osoba z lewej strony gracza kończącego ruch. Każda z rund wygląda tak samo i składa się z trzech następujących po sobie faz, a w każdej z nich gracze wykonują kolejno (zgodnie z wyznaczonym wyżej porządkiem) swoje ruchy.

Przygotowanie do rundy

Przed każdą rundą należy uzupełnić zasoby w warsztatach, losując z woreczka po cztery kafelki i umieszczając je na każdym z warsztatów. W pierwszej rundzie czyni to którykolwiek z graczy, natomiast w kolejnych zawsze ten gracz, który posiada biały kafelek gracza rozpoczynającego. Gdyby w ostatnich rundach kafelków brakowało, dosypuje się do woreczka wszystkie azulejos z wieży. Jeżeli mimo wszystko kafelków zabraknie (raczej się to nie zdarza) - kontynuuje się grę bez nich.

Przygotowania kończy się przez przesunięcie znacznika rundy do odpowiedniego pola i położenie kafelka z jedynką do pola środkowego (pomiędzy warsztatami).

Oferta dostawców

Gracze kolejno pobierają kafelki z warsztatów dostawców (planszetek ułożonych w okrąg na środku stołu). Gracz może sięgnąć tylko do jednego, wybranego warsztatu, i pobrać z niego wszystkie kafelki o jednym, wybranym kolorze nie będącym atu, a także - dodatkowo - może zabrać, jeśli chce, jeden kafelek w kolorze atu, jeżeli jest dostępny. Kolor atu można wybrać tylko wtedy, jeżeli w wybranym warsztacie wszystkie kafelki są w tym kolorze - wówczas pobiera się tylko jeden z nich.

Wszystkie kafelki, jakie pozostały w warsztacie z którego czerpaliśmy, należy zdjąć z planszetki i umieścić w centralnym polu gry (między warsztatami). Pobrane azulejos kładziemy obok własnej planszy.

Alternatywnie, można - zamiast do warsztatu - sięgnąć do centralnego pola i pobrać z niego według podobnych zasad - z jedną różnicą: pobierając kafelki o wybranym kolorze musi wziąć dodatkowo dokładnie jeden kafelek atu, jeżeli taki tam leży. Podobnie, jeżeli w centrum leżą tylko kafelki atu, można pobrać tylko jeden z nich.

Jeżeli jesteś w danej rundzie pierwszym graczem, który pobiera kafelki z centralnego pola, bierzesz dla siebie znacznik gracza rozpoczynającego (ten biały kafelek z nadrukowaną jedynką). Ale uwaga! w takim wypadku tracisz tyle punktów, ile kafelków pobierasz, zaznaczając to przez cofnięcie swojego znacznika punktacji na planszy głównej.

Układanie płytek i punktacja

To, co przedstawia Twoja planszetka gracza, to widziana z góry podłoga pawilonu i właśnie na niej będziesz układać mozaikę. Jest tam miejsce na siedem gwiazd, każda złożona z sześciu pól - miejsc na kafelki. Sześc gwiazd ma być złożone z kafelków w jednolitych kolorach, a w na jednej, centralnej, każdy położony kafelek musi mieć inny kolor.

Każde pole gwiazdy przeznaczone na kafelek zawiera cyfrę od 1 do 6. Właśnie tyle kafelków jednakowego koloru musimy mieć, żeby je zapełnić. Podczas układania warto będzie uwzględnić kolumny wspierające strop oraz okna i stojące gdzieniegdzie posągi - za odpowiednie otoczenie ich kafelkami przysługują dodatkowe punkty w trakcie gry.

Przykładowo: chcemy położyć kafelek na zielonym polu z cyfrą 5.

Aby to zrobić, musimy zużyć posiadane pięć zielonych kafelków. Jeżeli nie mamy odpowiedniej ilości zielonych, możemy je zastąpić kafelkami w kolorze atutowym, jednak przynajmniej ten jeden, który położymy na planszetce, musi być zielony (np. jeden zielony + 4 atutowe). "Wydajemy" więc pięć kafelków, przy czym jeden (ten w odpowiednim kolorze) kładziemy na polu planszetki, a pozostałe cztery wrzucamy do wieży jako zużyte.

Za zapełnienie kafelkiem jednego pola planszetki otrzymujemy jeden punkt. Są jednak niuanse. Jeżeli pole to sąsiaduje bokiem z jednym już zapełnionym, dostajemy dodatkowy punkt. Jeżeli graniczy z ciągiem dwóch zapełnionych pól - dwa punkty. I tak dalej...

Po detale dotyczące punktów za całkowite zapełnienie gwiazd w określonym kolorze, lub otoczenie kafelkami okna, odsyłamy do instrukcji - jest tego cała tabelka.

Punkty można również tracić. Jeżeli podczas fazy układania nie wykorzystaliśmy wszystkich zebranych kafelków, możemy zachować sobie cztery z nich do następnej rundy, kładąc je w specjalnie wyznaczonych miejscach w narożnikach planszetki. Wszystko, co zostanie, musimy - jako odpadki - wrzucić do wieży. Za każdy zmarnowany w ten sposób kafelek cofamy swój znacznik o jeden punkt.

Podsumowanie

To kwestia gustu, ale nam gra Azul: Letni Pawilon wydaje się być najbardziej "azulową" z dotychczasowych gier Kieslinga. Dodanie koloru atutowego nieco skomplikowało zasady, ale było to strzał w dziesiątkę: dodało dodatkowej głębi i sprawiło, że rundy przestały być oddzielnymi etapami. Gracze muszą brać pod uwagę, jaki wpływ ruchy w bieżącej rundzie będą miały na następną.

Zawartość pudełka z grą Azul Letni Pawilon:

  • 132 żywiczne płytki
  • 4 plansze graczy
  • 1 plansza organizacyjna
  • 1 płytka gracza rozpoczynającego
  • 9 żetonów warsztatów
  • 4 znaczniki punktacji
  • 1 tekturowa wieża
  • 1 znacznik rund
  • 1 lniany woreczek
  • 1 instrukcja

Dane techniczne

Wersja językowa Polska (PL)
Wymiary pudełka 26.00 cm x 26.00 cm x 7.50 cm
Waga 1.20 kg
Wydawca Lacerta

Azul: Letni Pawilon - opinie Kupujących

Te planszówki mogą Cię zainteresować: